Slaghull og asfaltskader

Effektiv reparasjon av dekkeskader

Klargjør kantene og påfør asfaltlim. Fyll i Wetrep og komprimer. Forsegle skaden med emulsjon og strø over småsingel uten nullstoff. Ferdig.

Slaghull begynner gjerne som en liten skade eller sår i asfalten. Den slipper så stein i kantene, og skadens omfang øker ekspontensielt. Vanlig prosedyre for å reparere slaghull, er gjerne ved å bruke oljegrus eller kaldasfalt. Problemet er at det tar lang tid før reparasjonen blir hard, massen forsvinner og ny reparasjon må til. Vår løsning blir hard innen 1 døgn og er permanent.

  • Slaghullreparasjon

    Fjern løs asfalt langs kantene. Bruk gjerne meislemaskin med bredmeisel. Fjern store steiner og asfaltbiter. Det er ikke nødvendig å fjerne vann i slaghullet når du bruker Wetrep.

    Påfør asfaltlim, for eksempel REaktiv Primer eller Johnsen Spesial, på kantene.

    Fyll Wetrep i hullet, gjerne med overhøyde på 1-2 cm. Man må gjerne justere med ekstra asfalt underveis i reparasjonen. Hell på vann, jevne ut og komperimer godt.

    Små hull kan komprimeres med asfaltstamper, på større områder anbefales det å bruke en komprimator (hoppetusse).

    Området kan omgående åpnes for trafikk.

  • Reparasjon med forsegling

    Fjern løs asfalt langs kantene. Bruk gjerne meislemaskin med bredmeisel. Fjern store steiner og asfaltbiter. Det er ikke nødvendig å fjerne vann i slaghullet når du bruker Wetrep.

    Påfør asfaltlim, for eksempel REaktiv Primer eller Johnsen Spesialemulsjon, på kantene.

    Fyll Wetrep i hullet, gjerne med overhøyde på 1-2 cm. Man må gjerne justere med ekstra asfalt underveis i reparasjonen. Hell på vann, jevne ut og komperimer godt.

    Små hull kan komprimeres med asfaltstamper, på større områder anbefales det å bruke en komprimator (hoppetusse).

    Når skaden flukter med omliggende asfalt, heller man over Fugeemulsjon F og koster dette over skaden og ca 50cm rundt skaden. Dersom skaden har mye krakelering, bør man utvide området. Strø over 2-4 singel eller annen småsingel uten nullstoff. Det skal påføres rikelig med singel, og Johnsen-massen skal være 100% mettet. Se informasjon om å reparere krakelering i asfalt.

    Området kan omgående åpnes for trafikk.

    PS: For ekstra holdbarhet, kan man etter noen dager med trafikk gjenta reparasjonen med Fugeemulsjon F og singel.

  • Fordeler

    Det er mange fordeler med vår metode. Her er de viktigste:

    • Reparasjonen blir minst like god som med varm asfalt.
    • Ikke nødvendig med tungt utstyr som fres eller lignende.
    • Med Wetrep går ingenting til spille.
    • Kort reparasjonstid.
    • Trafikken kan åpnes omgående.
    • Ergonomisk og enkelt for personell.
    • Miljøvennlig.
  • Videoer
Bildegalleri:

Kurs og webinarer

Arstec arrangerer regelmessig kurs og webinarer innen de forskjellige fagfeltene. Ta kontakt dersom du ønsker å delta.